Promotieartikelen, waar dienen ze voor?

Vandaag in deze blog wil ik u graag meer gaan vertellen over promotieartikelen in de breedste zin van het woord. Dat wil zeggen wat zijn promotieartikelen? Waar dienen ze voor? En wat zijn de meest voorkomende promotieartikelen? Op deze vragen wil ik graag iets meer toelichten.

Wat zijn promotieartikelen eigenlijk? Promotieartikelen zijn in principe budget gadgets. Deze gadgets zijn vaak leuke “hebbe dingetjes” die mensen graag willen hebben. Je moeten denken aan usb-stick, keycords, aanstekers en ga zo maar door. Die zijn voor u als bedrijf makkelijk en groot in te kopen met uw bedrijfslogo en/of bedrijfsnaam erop. Zo komt het logo en of naam van uw bedrijf vaak terug in het gezichtsveld van de mensen. Deze gadgets worden namelijk veel op beurzen, als relatiegeschenk of als cadeau weggeven. Ze komen dan overal terecht wat weer voor een grotere naamsbekendheid zorgt.

Waar ze voor dienen heb ik  beschreven. Het staat ook in de naam promotieartikelen. Het komt af van het Engelse woord ‘Sales Promotion’, wat betekend verkoopbevordering of verkooppromotie. Dit wil zeggen dat het een artikel is om de aankopen te stimuleren bij uw bedrijf. Het zou ook het koopgedrag op korte termijn kunnen beïnvloeden. Je zou dus kunnen zeggen dat promotieartikelen twee doelen hebben: het bevorderen van de verkoop en een grotere naamsbekendheid creëren. Deze twee doelen vallen weer in één. De naamsbekendheid creëert nieuwsgierigheid en dat zet ook weer aan tot verkoop van artikelen.

Potentiële klanten

Het is dikwijls ook een goede manier om aan uw potentiële klanten te laten zien wat u als bedrijf doet. Dit kan ook middels promotieartikelen. Specifieke promotieartikelen wordt dit ook wel genoemd. Dit zijn meer speciaal gericht op de branche van een bepaald bedrijf. Promotieartikelen hebben dus een grootte invloed over het denken van potentiële klanten over uw bedrijf. Want dat zijn toch wel de klanten die u over de streep wilt trekken.

Verkoopbevorderingsactiviteiten is een van de belangrijkste elementen in uw promotie-mix. Bespaar hier niet te veel op dus. Al met al kan ik u alleen maar het volgende aanbevelen,  investeer in relatiegeschenken en maak uw naamsbekendheid groter en stimuleer je verkoopcijfers.

Als laatste punt wil ik graag iets kwijt over de meest gangbare promotieartikelen. Je komt het overal tegen, kijk maar eens in uw keukenkastje of in uw pennenbakje. Hier ligt vast wel een pen, usb-stick, notitieboekje of iets anders dergelijks. U denkt er waarschijnlijk niet eens meer bij na, maar dit zijn de artikelen die het meest gebruikt worden. Erg handig, deze worden namelijk dagelijks in handen genomen en dan komt uw naam keer op keer voorbij. Al die kleine dingen die dagelijks gebruikt worden zijn de beste voor u om als promotiemateriaal te nemen.

Geef een reactie